Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jawa

2011.04.01

 

 
Jawa történelem

A Jawa 2004-ben ünnepelte a 75. születésnapját, vagyis a történelemben egészen 1929-ig kell visszamennünk, ha meg akarjuk ismerni. Ekkor ugyanis egy Frantisek Janecek nevű mérnök és egyben fegyvergyár tulajdonos, a kor szokásainak megfelelően egy ötszáz köbcentis járgány építésébe kezdett, német licenc alapján. A motort Wanderer blokkal szerelték, így lett később a két név kezdőbetűiből összerakva a márkanév. A Jawa nevet még abban az évben regisztrálták Prágában és Genfben is bejegyeztették, ahol a szellemi termékek védelmével foglalkozó nemzetközi szervezet állomásozott. A kor szokásai ez esetben arra utalnak, hogy egy tisztességes szóló motorkerékpárnak legalább ötszáz köbcentisnek kellett lennie, oldalkocsis kivitel esetében pedig minimum hétszázötvennek. Nem úgy, a soron következő modelleknek, amikor is a Jawa szakított a hagyományokkal és piacra dobta a Villiers blokkal szerelt 175 köbcentis gépét, amellyel bebizonyította, hogy egy ekkora masina is képes lehet, akár két személlyel is elgurulni. De ne ugorjunk ekkorát az időben, inkább figyeljük a Jawa első lépéseit a motorkerékpár gyártásban.

  
OHV 500-asok

   

 

Sajnos, szegény Janecek éppen rosszkor kezdett bele a motorok gyártásába, mert a 30-as évek elején közeledő gazdasági világválság már éreztette hatásait. Az egyes források szerint 15 ezer koronába kerülő és ezzel súrolva a megfizethetetlen kategóriát, az OHV 500 típusból 31-ig csupán ezer darabot tudott eladni, ami édes kevésnek számított már akkor is. Az OHV rövidítés az angol over head valve szókapcsolatokból jön. ami annyit tesz, hogy alul vezérelt, felül szelepelt. Vagyis, egy négyütemű blokkal van dolgunk. A Jawa nevet viszont volt lehetőségük megismerni az embereknek, hiszen történt egyszer, hogy az 1930-ban rendezett nemzetközi Hatnapos Off-Road versenyről a Jawanak sikerült elhozni az aranyérmet. A gyár a későbbiekben is jeleskedett a motorsportban: a számlájára írható a hatnapos versenyekről még 11 ezüstérem, ezenkívül 15 világkupa győzelem és 25 európabajnoki cím. A Jawa a Grand Prix-ben is letette a névjegyét. Számos futamgyőzelmet arattak és 1960-ban egy Frantisek Stastny-val a nyeregben sikerült a világbajnoki címet is megnyerni.


Villiers 175

 


Jawa gyári versenygép 1960-ból

Megint nagyot ugrottunk, vissza tehát a széria motorokhoz! 1930-at írunk, még mindig, és a legelső hivatalos modell, sajnos nem fogy úgy, ahogy azt elvárták. A következő típust már nem bízták a véletlenre. A fejlesztést a Brough Superior luxusmotorokat gyártó cég egyik volt mérnöke, az angol William Patchett végezte. Ez volt, a már fentebb említett 175 Villiers. A típus annyira elnyerte a közönség tetszését, hogy már megjelenésének évében 3 ezer darabot érékesítettek és 1946-ig több mint 30 ezer gördült ki a gyárból. Csak ezután vették le a kínálatból. A háború kezdetéig a gyár hatalmas lendületet vett, szinte ontotta magából a jobbnál-jobb gépeket. Ott volt például az 1937-es, mindössze 90 köbcentis, kétütemű Robot, amelynek technikai érdekessége, hogy a váltóművet már a motorblokkon belülre helyezték, az áttételt pedig egy ún. primer lánccal oldották meg. Csak jelezném, hogy a 89-es évjáratú 350-esemben is ilyen megoldás van. Megemlítendők még a 350-es és 500-as SOHC modellek, amelyekből egy kis felárért hozzá lehetett jutni luxus kivitelekhez is. Ezek, többnyire rengeteg, gyönyörű szép króm alkatrészt tartalmaztak. A SOHC 500 1935-ből származik és funkcióját tekintve gyorsasági motorkerékpár.


Robot

 


350 OHV
 

Habár a háború idejére állami rendelkezésre le kellett állítani a gyártást, hogy a hadiipar szükségleteit ki tudják elégíteni, a Jawa mérnökei mégis titokban folytatták munkájukat. Ez idő alatt született a 250 köbcentis Pérak, amelyet röviddel a harcok befejezése után sorozatban is elkezdtek gyártani. Ez a típus is megelőzte a korát, mert a váltót a forgattyúsházzal együtt a blokkba építették. A Pérakot többféle változatban, 250 és 350 köbcentis blokkal egészen 1956-ig gyártották, amivel már az egész világ megismerhette a márkanevet. Ettől kezdve a gazdasági mutatók megállíthatatlanul kezdtek felfelé törni. 1990-re az éves termelés elérte a 100 ezer darabot és mindezidáig közel 3,5 millió motorkerékpárt értékesítettek a világ 50 országában.


Pérak

 


CZ-250

A kommunizmus rendszerének összeomlása sajnos magával rántotta a Jawa-t is, azóta sem találják a helyüket, nem úgy mint például a Skoda, ami ma már a Volkswagen tulajdonában van. A gyár jogutódja 1997-től a Jawa Moto spol s r.o., de pénz hiányában a mai nyugati és japán motorokkal szinte lehetetlen felvennie a versenyt. Egyre több modellje van kifutóban és az alkatrész ellátáson kívül nem sok minden tartja életben. Még szegény 350-esemet is, 2004-ben levették a palettáról. De ne zárjuk ilyen búskomoran ezt a kis szösszenetet, hanem reméljük a legjobbakat, hiszen egy ilyen nagy múltú gyár nem veszhet csak úgy el. Sok sikert a Jawa-nak ezúton is!

- K.M. -


350-634

 


350-640